10/02/2012

سلسلة الوفاء ( الحلقة الثانية ) .... للأديب الشاعر/ صالح سالم - المصرى

الحلقة الثانية


(تحديد اللقاء)



كلمة المؤلف

عزيزى القارئ هذه القصة موجهه لعقلك و قلبك أنت ليس مغذاها التشهير بإى شخص إنما الهدف منها كشف الكذب و الخداع و المشاعر المزيفة فى عصرنا الحالى و قد صارت كثيرة و بلائها عظيما فى عالم فضاء الأنترنت فى كافة مواقع التواصل و الهدف الأكبر منها توعية كل إنسان يبحث عن الصدق و يؤمن به منهجا فى مسار حياته .... أرجوا لكم كل الخير و التوفيق فى كل مسارات الحياة متمنيا للجميع ألا يصاب أو يصادف أو يصادق أو يدافع عن أى أنسان أى كان اتخذ دينه و مذهبه الكذب فى كل سكنات حياته .. ولن ينتهى الكذابون من الحياة بل هم مستمرون ( القصة حقيقية من مذكراتى الشخصية )


المقدمة


مدرجة بالحلقة الأولى
---------------------------------------------------






الحلقة الثانية



ضرورى أنى أقابله وأقنعه أنى حبيته


أدانى أرقام كل تليفوناته لما أنا اديته


أكيد راجع من المصيف مشتاق لعنيه




هى : ألو .. وحشتنى قوى و وحشت عنيه


اتفسحت وصيفت وطولت الغيبة عليه



هو: و أنت وحشتينى يا أملى ف أيامى الجايه



هى : عايزة اشوفك واقابلك تلمس إديك إديه



هو : اتفقنا أدينى العنوان أفوت اخدك بالعربية



هى : كتبت العنوان أوع توه الوصفة صعبة شويه


هو : لو تهت هكلمك يالا باى


هو : ألو صباح الخير تصدقى أنى فعلا تهت

أنا دلوقتى ف الحته الفلانية


هى : ضاحكة معلش كمل على طول هتلاقى لفه 

و سنترال مشهور ادخل قدامه و امشى 

هتلاقى نفسك و صلت للعنوان لما توصل رن عليه


هو : ألو أنا تهت تانى واقف عند بوابه حديديه


هى : خلاص أنت كده قريب قوى منى أنا نازلة و أنت قابلنى


هو : أنا ركنت و ماشى على رجليه 


هى : أيوة أنا شيفاك بس مش قادرة أمشى عى رجلية


هو : أنت اللى لابسه تحجيبة بيج ؟


هى : ضاحكة لأ لأ دى صبغة الشعر أنا محبش التحجيبة


هو : زهول وصمت أغلق تليفونه


التقيا تصافحت الأيدى و العيون تتفحص

قالت أسفة مش متعوده على المشى بدون عربية

مشاويرى كلها بطلب تاكسى قبل ما أنزل




هو: مازل يأخذه الترد يتحدث الى نفسه

بدون تحجيبة .. وزن تقيل .. ميكب كثير

قاطعت صمته .. تختوخه شوية أنا مش كده


هو: ضاحكا مجاملا أبدا أبدا كده ليدى


ثم عاد الى صمته من جديد يتذكرصورتها

التى تعرضها على صفحتها فرق كبير

سألته مقاطعة صمته 




هى : هنروح فين دلوقتى ؟




هو : مفيش فى دماغى مكان محدد ... مفيش عندك اقتراح


هى : أه فعلا فى مكان بحبه قوى كزينو هادى على النيل


ف الكازينو جلسا فى ظلال الشجر المكان فعلا جميل


الى اللقاء فى الحلقة القادمة